woensdag 31 januari 2007

alles klaar voor de telling

voederplaats - Wim Van den Bossche
In de tuin heb ik alles in gereedheid gebracht voor de telling van 3 en 4 februari. Ik hoop dat de vinken en de groenlingen het zullen op prijs stellen dat ze zich nog eens vet kunnen eten voor ze op voorjaarstrek gaan. Twee jaar geleden was één van de groenlingen die ik geringd had teruggemeld in het broedseizoen in Denemarken, het zijn dus niet enkel de lokale vogels die langskomen. Voor de grote bonte specht heb ik de pinda's van Vivara, Tom&Co en Natuurpunt (vrij van de gevaarlijke afflatoxine schimmel) en ik heb de tweewekelijkse poetsbeurt van de voedersilo nog snel gedaan. Regelmatig de voedertafel en de voederbuizen kuisen is echt belangrijk om het risico op de verspreiding van ziektes te minimaliseren. In de grote voederbuis van Vivara kan 2,5 kilogram in zodat de langstrekkende vinkengroepen niet hongerig moeten vertrekken. Op een kleine week is die voederbuis leeg, de kleinere met zonnebloempitten op maximaal een dag. Voor de staartmezen hang ik de vetbol. En voor de roodborst strooi ik de broodkruimels. De fazanten eten de restjes op, samen met de Turkse tortel en de houtduiven. Zo heeft elk zijn deel. Veel succes van 't weekend!

1 opmerking:

Anoniem zei

vorige jaren kwam er dagelijks een grote bonte specht ( vrouwtje ) aan onze reuzenvetbol pikken ! dit jaar heb ik ze al wel gehoord maar nog niet gezien aan de voederplaats