dinsdag 9 januari 2007

Voederen bij 14°C, kan dat?

koolmees en pimpel - Gerard Mornie
Met lentetemperaturen van 14°C in hartje winter haken heel wat voederaars af. Dit is zeker terecht als het vogelvoer niet wordt opgegeten door je bezoekers. Mijn voederplaats wordt toch druk bezocht, zaterdagmorgen kwamen er 43 individuen van 11 soorten. Vooral de zonnebloempitten zijn gegeerd door koolmees en groenling. Het koppeltje Turkse tortel zou zeker andere oorden opzoeken als ik geen gemengd graan zou voederen en dat geldt voor een groot aantal vogels in de tuin. Het merendeel van de vogelsoorten op de voederplaats zijn cultuurvolgers die hogere aantallen bereiken in tuinen dan in natuurgebieden. Zaadeters zijn bijzonder afhankelijk van wat we bijvoederen, het voedselaanbod buiten de tuinen in de vorm van graanafval en onkruidzaden is immers erg klein en de voorraad slinkt snel na de herfst. Groenling, vink, huismus, ringmus en Turkse tortel reageren heel positief als je continu voedert. Voeder jij ook maandenlang en heeft het succes?

3 opmerkingen:

Gery zei

jawel, voer nog steeds vooral veel aantrek van spreeuwen soms zitten met meer dan 20 in de okkernoot boom waar de vetbollen hangen, ze eten ook graag gestrooid brood. Als ook veel bezoek van mezen, merels en groenlingen

Anoniem zei

Ik voer een heel jaar door.Ik voer ook krachtvoer: Cédé. Dit is eivoer en wordt ook gebruikt bij voliére-vogels die met jongen liggen. Je moet het eens zien tijdens het broedseizoen.Een aan- en wegvliegen van vogels.Tijdens de winter is dit een extra versterking.In de winter zet ik soms het 'bakvet' van vlees buiten. Eerst laten afkoelen natuurlijk. Tijdens de volle zomer is dit niet evident daar het steeds vloeibaar blijft.Mezen zijn hier op verzot.
Wij hebben hier wel één nadeel. Die halsbandparkieten.Als ze niet meer aan het eten kunnen bijten ze alles stuk.Ik heb al voederkastjes ineen gestoken met ijzerdraad maar toch bijten ze het door. Ze verjagen ook de kleinere vogels. Daarom zijn er meerdere voederplaatsen in de tuin.

Nog enkele tips die ik toepas.
Laat onder struikgewas afgevallen bladeren liggen.Verschillende vogelsoorten zoeken daarin naar voedsel.
Ik gebruik speciaal geen compostvat. Ik heb nog een open composthoop van 2.5 x 2.5 m. Daar komen ook menige vogels op bezoek.
Als ik de voliére uitkuis werp ik dit bij de kippen. Dit wordt ook druk bezocht door vinken,mezen,en andere zaadetende vogels.Ook het schelpenzand wordt gewaardeerd.

Anoniem zei

Sinds enkele jaren voeren wij een heel jaar door. Vermits er in de buurt bijgebouwd werd en een loofbosje zo verdwenen is, kon ik het niet over mijn hart krijgen de vogels aan hun lot over te laten. Toch probeer ik hen zoveel mogelijk natuur te bezorgen door zaad te laten staan, struiken te zetten die hen beschermen en stapels dood hout te laten liggen.
Graag zou ik hen in het broedseizoen wormpjes geven, maar hoe kan ik die gemakkelijk zelf kweken ?