woensdag 17 januari 2007

Slapen gaan

koolmees_Wim Van den Bossche
Heb jij je ook al afgevraagd hoe en waar een vogel tijdens een regenachtige en winderige winternacht de nacht doorbrengt? Uitzonderingen zijn kraaien en kauwen die luidruchtig samentroepen in een bos. Ook spreeuwen hebben eerst opvallende voorverzamelplaatsen voor ze soms met duizenden slapen in rietvelden, bossen, op gebouwen of in hoge bamboe. De meeste vogelsoorten zoeken stilletjes een slaapplaats op, want tijdens de schemering zijn katten, kleine roofdieren en uilen aktief en is hun leven in gevaar. Een meesje of een roodborst zie je rond zonsondergang verdwijnen en ze duiken weg in een boomholte, gedrukt tegen een boom, in een nestkast of in een altijdgroene struik. Bamboe en rhododendron zijn in parkbossen en open tuinen één van de weinige altijdgroene struiken, ze zijn dan ook een geliefkoosde slaapplaats voor vink en keep, zanglijster, koperwiek en merel. Zoals je ziet op de foto die ik deze week in de tuin nam, worden nestkasten ook in de winter gebruikt als slaapplaats, deze koolmees zet z’n veertjes wat open tijdens de slaap zodat hij het warmer krijgt. Je kan dus best de nestkast verschillende malen per jaar schoonmaken. Van goudhaan, boomkruiper en staartmees zijn dichte groepjes gevonden van tientallen exemplaren, allen knusjes bij elkaar gekropen om minder warmte te verliezen tijdens de lange winternacht.

1 opmerking:

Gery zei

Deze avond is tijdens de zware storm mijn nestkastje dat ik gekocht had van "dieren in nesten" uit de linde boom gevallen. Ik had het nochtans opgehangen naar het oosten en goed vastgemaakt, maar door een rukwind is het van de haak gegaan. Ik hoorde later echter dat er iets inzat. Jawel een pimpelmees zat in het nestkastje! Ik heb het goed beschermd voor de wind onder een open afdak gezet, en ik hoop dat het pimpelmeesje morgen terug kan uitvliegen.